סיכום וחוויות ממעבר חמה

מאת: אריאל וסטפריד

ב-11 לנובמבר התרחש המעבר של כוכב הלכת חמה על פני השמש. לכבוד המאורע, התקיימו אירועים ותצפיות ברחבי הארץ בהשתתפות האגודה.

האירוע המרכזי התרחש במצפה הכוכבים בגבעתיים וכלל הרצאה על המעבר ותצפית שמש עם מתנדבי האגודה במרפסת, מתחילת המעבר ועד השקיעה. לאירוע הגיעו עשרות מבקרים ומתעניינים, האווירה הייתה טובה והתצפית מוצלחת למרות התחזית שצפו אובך באותו היום.

אירוע נוסף התרחש בפלנתניה וכלל גם כן הרצאה על המעבר ואחריו תצפית בשתוף עם חברי האגודה. ויקטור בר, חבר האגודה ומנהל יום האסטרואיד ישראל שהיה באירוע מספר: "הגענו בהרכב משפחתי כמעט מלא לצפות בליקוי, האסטרונומיה זורמת אצלינו במשפחה. הקשבנו בעניין רב להדרכה וצפינו בטלסקופ עם פילטר שמש בנקודת צל קטנה שחוצה את השמש, קטנה אבל בעלת משמעות רבה, מכיוון שהיא יכולה ללמד אותנו על הפרופורציות של האובייקטים במערכת השמש. הבנות שלי התעניינו מאוד. אנחנו כבר מצפים לאירוע האסטרונומי הבא שבטוח שיעורר עניין משפחתי רב."

בנוסף הופעלו גם תצפיות רחוב במוקדים נוספים בארץ בין היתר בטכניון בשיתוף פעולה עם ועד הסטודנטים של הפקולטה לפיזיקה; במרכז החלל הדרוזי בירכא ובגבעת רם בירושלים.

התחברות חברי אגודה