סיכום תצפית שטח 3/5/2019

בסוף השבוע הראשון של חודש מאי, יצאנו לתצפית שטח עם אוטובוס מלא. הגענו לאתר התצפית בערבה מיד לאחר שקיעת השמש ולפני שהחשיך לגמרי, והתחלנו בהתמקמות: מתנדבי האגודה הביאו את הטלסקופ בקוטר 18", את המשקפת הגדולה 25x100 וכן מגוון של טלסקופים פרטיים, בטווח גדלים 6" עד 16".

לאחר ההתמקמות בשטח, כאשר הכוכבים הראשונים הופיעו בשמיים, התחלנו בהסבר מפיו של נדב רוטנברג, יו"ר האגודה, שהסביר על הטלסקופ החדש וכיצד הוא עובד. לאחר שהחשיך, שמענו הסבר שמיים מפי אלה רץ על קבוצות הכוכבים, הסיפורים מאחוריהם ומה נוכל למצוא שם. נפרדנו מ"משושה החורף" ששקע במערב ומעלינו החלו לזרוח בשמיים קבוצות האביב בשיאן. בתקופה זו אפשר לראות גלקסיות רחוקות אך מהממות: גלקסיית המערבולת M51, שלישיית אריה, גלקסיית הסומבררו M104, ואלו רק על קצה המזלג.

עם התקדמות הלילה הגיעו גם קבוצות הקיץ, מלוות בשביל החלב שחצה את השמיים. הצלחנו לראות את אומגה קנטאורי בשיא הדרו - צביר כדורי עצום שנמצא בצד הדרומי בשמיים, ואחריו את צביר M13 בהרקולס. מלבד אלה ראינו גם ערפיליות על שלל צורותיהן: ערפילית הטבעת, ערפילית המשקולת וערפילית הינשוף הן דוגמאות ספורות בלבד.

עם זריחת שביל החלב זרח גם צדק: כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, ובלילה הזה הוא סיפק מחזה מרהיב במיוחד: לא רק שהפנה אלינו את ה"עין" שלו - הסופה הגדולה ביותר במערכת השמש - אלא גם אחד מהירחים שלו - גנימד - בדיוק יצא מליקוי מאחוריו. את התצפית חתמנו עם כוכב הלכת שבתאי וטבעותיו המרהיבות. לאחר מכן ארזנו את הציוד וחזרנו חזרה למרכז.

תודה ליהודה הנהג המסור, לאלה ולנדב על ההסברים המרתקים, ולכל המתנדבים ומי שהגיע לתצפית. נתראה בתצפית הבאה!