תצפית חטיבת המטאורים על מטר הפרסאידים

מאת: תמרה צ'נק

לפני חמישים שנה יצאה אנה לוין עם אסטרונומים ממצפה הכוכבים לנוער בקרים לתצפית המדעית הראשונה שלה: ספירת מטאורים בחצי האי קרים. לא היה לנערה הצעירה הזאת מושג שמאותה תצפית ייפתחו עבורה השמיים: תצפית זאת הובילה לתצפיות רבות, לכינוסים, ויום אחד נפתחו הגבולות, ושלושים שנה אחר כך הצטרפה אנה לאגודה הישראלית לאסטרונומיה וייסדה את חטיבת המטאורים.

השנה אנחנו חוגגים עשרים שנה לייסוד החטיבה. אחדים מהאנשים שהיוו את הגרעין המקורי של החטיבה סיימו את לימודיהם ועזבו את הארץ במרדף אחר גילויים מדעיים חדשים, ואת מקומם תפסו חובבים חדשים.

לצורך ספירת מטאורים יש לשכב תחת שמיים חשוכים, להביט בזניט  ולדוג מטאורים אל "גרמושקות" כשלרשותנו רק העיניים, עיפרון ושעון שמצלצל מדי פעם. "גרמושקה" – הוא קיפול נייר מיוחד, בדומה לאקורדיאון ("גרמושקה" הוא כלי נגינה הדומה לאקורדיאון), המאפשר למתצפתים לרשום את המטאורים ללא צורך בהסתכלות על הנייר. שיטה זו דומה לשיטה שהייתה בשימוש בברית המועצות בעבר. בעת התצפית אפשר להתרכז בכוכבים לא מוכרים, ללמוד מחברים שמכירים את הכוכבים האלה, וכדי לא להירדם, אנחנו מספרים סיפורים, שרים שירים ואם יש מטאור – מלווים אותו בקול רם. מישהו כבר התבדח ואמר שאפשר לפי הקולות שלנו לתאר כל מטאור לפי בהירות, מהירות ואורך השובל שלו – מבלי לראות אותו כלל. מדי פעם אנחנו קמים לרענון הגוף כדי לא להירדם. חבל לקום, כי אולי דווקא עכשיו יהיה בוליד, ונפספס אותו... אבל הגב כואב והעיניים נעצמות. מעבירים שני קווים ב"גרמושקה" וקמים. זמן זה הוא זמן לצפייה בטלסקופ, לשתייה ולארוחה קלה.

בחטיבה יש כמה חוקים נוקשים: אין לאכול או לשתות בשכיבה, ובכל עשר דקות מחויבים המשתתפים להקריא את השעה בשעון. כך בודקים שאיש לא נרדם. מותר להירדם, אך רק לאחר סימון ב"גרמושקה".

לתצפית האחרונה הגיעו מעט מאנשי החטיבה, סה"כ עשרה אנשים. אחדים מחברי החטיבה העדיפו שלא לקחת יום חופש בשביל שעתיים או שלוש שעות תצפית עד הזריחה. מדוע? הירח היה מלא, וזרח בשמיים יותר מחצי לילה (זה היה לטובה, כי יכולנו לישון בשקט בידיעה שלא נפספס מטאורים רבים מדי). ועדיין הצלחנו לעשות כמה רישומים טובים. התחלנו את הרישום ביום שחמישי ובלילות שישי ושבת הצלחנו לצפות במטרים קטנים אחרים, שהשיא שלהם עבר אבל הם עדיין היו פעילים. מלבד הפרסאידים רשמנו השנה גם מטאורים מהמטר של הדלתא אקורדים הדרומיים, קאפה-סיגנידיים ואלפא קפריקונידיים. את התוצאות עיבדנו באמצעות תוכנה, ושלחנו לארגון המטאורים הבינלאומי IMO, כבר באותו היום. בסיום התצפיות סיימנו את הדיווחים. ממוצע הדיווחים ברחבי העולם היה בסביבות 70 מטאורים לשעה, אך היו גם שיאים של 102 מטאורים לשעה.

בשנה הבאה צפוי שיא המטאורים להיות במחצית הראשונה של הלילה, עד זריחת הירח. נקווה שהמטר יהיה חזק יותר בשנה הבאה. בהצלחה לכולנו בתצפיות.

 

התחברות חברי אגודה