סיכום תצפית 08/03/19

מאת: תמרה צ׳נק.
 
אחרי כל כך הרבה גשמים היו לנו, סוף סוף, שמיים מעולים לתצפיות. שמחנו מאוד כאשר מחלון האוטובוס ראינו את צלילות השמים ואת הירח, בבהירות של 3%, כשהוא שקע אי שם בין הרי המדבר.  גם הפעם לקחנו איתנו את הטלסקופ הגדול בקוטר 18״ של האגודה ואת המשקפת הגדולה 25x100.
פתחנו את התצפית בהסבר אופטי על מבנה הטלסקופים והמשכנו בהסבר שמיים מפורט, הכולל סיפורי מיתולוגיה מרתקים. לאחר מכן התחלנו בתצפית על כל גרמי השמיים היפים שניתן לראות בחורף: נהנינו מערפילית אוריון, שאותה חקרנו בהגדלות שונות ובטלסקופים שונים, והתמקדנו בענן גז שצורתו חצי עיגול והוא מקיף את הערפילית. המשכנו לצפות בצבירי הכוכבים הגדולים של החורף - הפליאדות וההיאדות, בצביר M46 ובצבירים קטנים יותר ובערפיליות אחרות של קבוצות החורף.
בתצפית הזו התקשינו לראות את גלקסיית אנדרומדה המצויה כמעט בקו האופק עוד בתחילת הערב אבל כפיצוי קיבלנו בזניט צבירי גלקסיות מקבוצות אריה, בתולה, שערות ברניקי וכמובן את הגלקסיות מקבוצת הכוכבים המוכרת היטב לכולנו - הדובה הגדולה. איך אפשר שלא ליהנות מ-M104 ומ-M51?
בתקופה זו אפשר לצפות בכוכב השני הבהיר ביותר בשמיים, ששמו קנופוס, המנצנץ נמוך מעל האופק מכיוון דרום. בחלק השני של הלילה נצצו צבירי כוכבים, שקשה להחליט מי מהם יפה יותר - M3, M13 או אומגה קנטאורי.
בסיום התצפית ראינו שקבוצת עקרב מתחילה לזרוח, ומרמזת לנו שהקיץ מתקרב ועמו החלק הקיצי של שביל החלב. בתצפית הבאה כבר נוכל לצפות בה בפירוט רב יותר, בה וביהלומים נוספים ממרכז הגלקסיה שלנו. הפעם קבוצת עקרב נתנה לנו רק טעימות מהצביר הכדורי M4, ומצביר כוכבים פתוח יפהפה בשם "תיבת התכשיטים" שניתן לראות במשקפת. 
סיימנו את התצפית עם המלך של מערכת השמש שלנו - כוכב לכת צדק וירחיו. 
התצפית נגמרה ואנחנו כבר מחכים בקוצר רוח לתצפית הבאה כדי להיפרד מאוריון ולפגוש את שביל החלב של הקיץ. 

התחברות חברי אגודה