מה ניתן לראות בתצפית שטח

צילם: נדב רוטנברג

הנה, הגעתם ואתם נרגשים לקראת הלילה שעומד לעבור עליכם - אנחנו בהחלט מבינים את זה, כולנו כך.
אך לפני שאתם ניגשים לטלסקופים, אנו ממליצים לכם לקחת כיסא ואם חול מדבר לא מפחיד אתכם - תוכלו גם לשבת על הארץ. הסתכלו למספר דקות על יופיים של השמיים החשוכים. על אלפי כוכבים הסובבים אתכם בזמן שאתם נושמים את אוויר המדבר הקריר והשקט.
בזמן שאתם מסתכלים, נסו לזהות את קבוצות הכוכבים: לפני שנים רבות, כאשר הסתכלו הקדמונים על הכוכבים, חילקו אותם לקבוצות על פי דמיונם (שהיה עשיר מאוד). השמיים מחולקים ל-88 קבוצות, וכמובן שלא ניתן לראות את כולן בבת אחת. בשביל שתוכלו לזהות אותן ביתר קלות, מומלץ להקשיב להסבר בתחילת התצפית אודות קבוצות הכוכבים. בכל מקרה, חברי אגודה ופעילים יהיו בסביבה כדי לענות על שאלות כמו "איזה כוכב זה?", או "מה ניתן לראות שם?"
עכשיו, כשעשיתם היכרות ראשונית וקצרה עם השמיים, בואו ותראו מה הם יכולים להציע לכם כאשר מסתכלים מקרוב ובוחנים את הפרטים הקטנים:

 

 
 
כוכבי לכת

 

צילום: מצפה הכוכבים בגבעתיים
בין ים הכוכבים בשמיים מסתתרים להם כמה מיוחדים - אלו הם כוכבי הלכת. במהלך התצפית נוכל לצפות במספר כוכבי לכת הנראים בשמיים: חמה - כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש; נגה - שממש כשמה היא זוהרת בשמיים; מאדים - כוכב הלכת האדום המתקרב אלינו כל שנתיים ומראה על פניו כיפות קרח וצורות נוף שונות; צדק - הענק של מערכת השמש עם חגורות העננים הצבעוניות אשר נמתחות לרוחבו והעין האדומה - סופה ענקית המשתוללת על פניו. ליד צדק, ניתן לראות את ארבעת ירחיו הגדולים, הירחים הגליליאנים; שבתאי - יש האומרים שהוא היפה מכל הכוכבי הלכת, ויש אמת בדבר - הטבעות המרשימות שלו מראות לכולם מיהו "שר הטבעות" האמיתי; אורנוס ונפטון, שניהם כוכבי לכת רחוקים, הנראים בגוון כחלחל-ירקרק מדהים! בכל תקופה נראים רק מספר כוכבי לכת, אך כל אחד שונה מרעהו.

 

 
ערפיליות

 

צילום: נדב רוטנברג

 

 

ערפיליות הן ענני גז ואבק הנמצאים בחלל. הערפיליות נראות כענני גז בחלל, והן מרשימות במיוחד. בתקופת החורף ניתן לראות את ערפילית אוריון הגדולה, המפורסמת מכולן, ובקיץ, נראה מגוון ערפיליות בשביל החלב כגון הלגונה והטריפיד. ערפיליות מיוחדות ואולי המעניינות ביותר הן הערפיליות הכהות, הנראות ככתם שחור, כמן חור, בין ים הכוכבים בשמיים.

 

 
 
צבירי כוכבים

צילום: מצפה הכוכבים בגבעתיים

 

יש המכתירים את האובייקטים השמימיים הללו כמלכי השמיים. צבירי הכוכבים מתחלקים לשני סוגים : צבירים פתוחים וצבירים סגורים, כדוריים. הפתוחים הם צבירי כוכבים המכילים מספר מועט יחסית של כוכבים ואינם צפופים, אך עדיין מרוכזים במקום אחד בשמיים. הכוכבים בצבירים הפתוחים לא תמיד מפוזרים בצורה אחידה,ולפעמים עשויים לדמות לצורה כלשהי המוכרת לנו. לדוגמא, צביר "הקולב" או "אווז הבר". הצבירים הכדוריים הם צבירים מרוכזים מאוד, המכילים בין 10,000 ל 50,000 שמשות, המסודרים בצורת כדור. צבירים רבים ניתן אפילו לראות בעין ורבים אף יותר במשקפת פשוטה. בתקופת הקיץ, נראים צבירים כדוריים ופתוחים רבים באזור שביל החלב. אנו ממליצים לקחת משקפת ו"לטייל" על פני כל שביל החלב באיטיות, ולנסות לגלות את הצבירים אחד אחד. אחר כך, תוכלו גם לקחת מפה ולעבור שנית תוך הכרות עם שמותיהם.

 

 

 

 

 

 

גלקסיות

צילום: מצפה הכוכבים בגבעתיים

גלקסיה, היא אוסף אדיר של כוכבים, גז ואבק. בגלקסיה ממוצעת בין עשרות למאות מיליארדי כוכבים. כל הכוכבים שאנו רואים בשמיים מעלינו, נמצאים בגלקסיה שלנו (שביל החלב). לגלקסיות צורות רבות ותיווכחו לדעת כי לכל אחת צורה שונה ומיוחדת. חלקן ספירליות, הנראות מזויות שונות, עם פסי אבק מרשימים. אחרות אליפטיות ונראות כמו ענן בהיר ומאורך. הגלקסיה המרשימה ביותר שתראו, היא ללא ספק הגלקסיה שלנו, שביל החלב, הנראית כנהר גדול של אור בשמיים זרועי כוכבים. מראהו של שביל החלב תחת שמיים חשוכים באמת, על כל הפרטים העדינים ומבני האבק שניתן להבחין בהם בעין, הינו בין המראות המרשימים ביותר שאדם יכול לראות בימי חייו.
ואם כל זה לא מספיק, תוכלו גם לראות מטאורים (או כפי שהם מכונים - "כוכבים נופלים"), לווינים, ולעתים תופעות אטמוספריות מיוחדת. אם יתמזל מזלכם ויהיה זה הזמן הנכון - ייתכן ותראו עוד תופעות חולפות כגון שביטים, מטר מטאורים, אסטרואידים קרובים ואף סופרנובה בגלקסיה רחוקה.

 

התחברות חברי אגודה