סיכום תצפית שטח 19.5.2023

ביום שישי ה-19.5.2023, יצא אוטובוס מלא של האגודה לתצפית שטח. הקהל הגיע לאתר התצפית מעט לפני שקיעת השמש, והתחיל בהתמקמות בזמן שהוא צופה בכוכב הלכת הבהיר נוגה שוקע לעתו. מתנדבי האגודה הביאו מגוון של טלסקופים פרטיים, בטווח גדלים של 6" עד 16", וכמובן הורכב הטלסקופ הגדול של האגודה, בקוטר 18".

לאחר ההתמקמות בשטח, באזור השעה 21:00 כאשר הכוכבים הופיעו בשמיים במלואם, הועבר הסבר שמיים על ידי אייל שפירא, שהסביר על הכוכבים וקבוצות הכוכבים שמורכבות מהם. נפרדנו מ-"משושה החורף" ששקע במערב והחלו לזרוח בשמיים קבוצות האביב בשיאן. בתקופה זו אפשר לראות גלקסיות רחוקות אך מהממות: גלקסיית המערבולת M51, שלישיית אריה, גלקסיית הסומבררו M104, ואלו רק על קצה המזלג. אמנם הייתה מעט עננות ורוח קרה, אך גם עליה התגברנו.

עם התקדמות הלילה הגיע הסבר השמיים השני של אנה, ואיתו הגיעו גם קבוצות הקיץ, מלוות בשביל החלב שחצה את השמיים. הצלחנו לראות את אומגה קנטאורי בשיא הדרו - צביר כדורי עצום שנמצא בצד הדרומי בשמיים, ואחריו את צביר M13 בהרקולס. מלבד אלה ראינו גם ערפיליות על שלל צורותיהן: ערפילית הטבעת, ערפילית המשקולת וערפילית הינשוף הן דוגמאות ספורות בלבד.

את התצפית חתמנו עם כוכב הלכת שבתאי וטבעותיו המרהיבות. לאחר מכן ארזנו את הציוד וחזרנו חזרה למרכז.

תודה ליהודה הנהג המסור, לאייל ולאנה על ההסברים המרתקים, ולכל המתנדבים ומי שהגיע לתצפית. נתראה בתצפית הבאה!

התחברות חברי אגודה